onsdag 14 december 2011

På min önskelista står...

Åh, en läsupplevelse i julklapp! I går skrev ju Linda om läsupplevelseklappar som innebär att du lånar en bok, slår in den i ett tjusigt presentpapper och ger bort själva läsupplevelsen (med en förklarande etikett).

Nu tänker jag därför önska mig åtminstone två sådana läsupplevelser. Efter en stunds funderande valde jag två snygga böcker som utkommit under året. Jag vill verkligen verkligen verkligen läsa dessa så jag hoppas att de snart ligger inslagna under granen...

Alla monster måste dö - Magnus Bärtås & Fredrik Ekman
På 1970-talet kidnappas skådespelerskan Madame Choi och regisörren Shin Sang-ok av den nordkoreanska regimen med den filmtokige diktatorn Kim Jong Il i spetsen. Filmstjärneparet ska göra regimvänlig spelfilm, och de två lyckas fly först 1986. Magnus Bärtås och Fredrik Ekman träffar Madame Choi i Seoul 2008 innan de själva beger sig på en märklig färd genom Nordkorea för att hitta spår. Det är denna gruppresa till Nordkorea som den augustnominerade reportageboken Alla monster måste dö handlar om. Det är en slags resehistoria om ett av världens mest slutna länder.

Jag tror att det här kan vara en riktigt bra skildring av innanför Nordkorea. Det mesta med boken känns så himla osannolikt, spännande och också skruvad. Därför är jag otroligt nyfiken på Alla monster måste dö.

Livet börjar på en fredag - Ioana Pârvulescu
Inte helt oväntat dyker en rumänsk pärla upp på min önskelista. Förordet är skrivet av min rumänske favvoförfattare, spelplanen är Bukarest och angreppssättet är ett lekande med tiden. Det klingar perfekt i mina öron. Storyn går såhär att en man vaknar till liv någonstans i utkanten av Bukarest. Han minns inte vem han är eller så vill han inte berätta. Bukarestborna undrar såklart vem den märklige mannen är och vad han vill. Det är i slutet av 1800-talet och både telefon och glödlampa är uppfunnet.

Jag tror att Livet börjar på en fredag är förunderlig. Det känns lite så när jag läser om den. Jag gillar ju när tidsperspektivet är flyktigt och förloppen snåriga. Därför tror jag att det här är läsning för mig. Och jag hoppas så innerligt att Pârvulescus bok ska vara den där pärlan jag vill att den ska vara.

Det här var min önskelista. Men vilka läsupplevelser önskar du dig?

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar