onsdag 28 december 2011

Jennys lista: 2011 års bästa böcker om barn

LISTAN 2011. Att vara småbarnsmamma innebär att man måste göra avkall på ganska många av sina personliga intressen. Som att läsa böcker till exempel. Det har man nämligen bara tid med efter att de små äntligen har somnat, och då är man som regel själv alldeles för trött för att ta itu med någon roman av, säg, Dostojevski . Men, det finns en lösning på problemet enligt det gamla hederliga receptet ”att förena nytta med nöje”: Att läsa böcker som handlar om att leva med barn. Jag tror att behovet av någon typ av ”handledning” finns hos de flesta engagerade föräldrar, och vill därför dela med mig av fem böcker om barn som gjort intryck på mig.

1. Fem gånger mer kärlek av Martin Forster. Fem gånger mer kärlek läste jag i början av året, när min son just fyllt tre. Han hade då varit i trotsåldern sen han var 1,5 år och det hela började kännas ganska olidligt. Framförallt kände jag mig som en usel mamma! Boken tar upp ett antal exempel på situationer som ofta uppstår, med barn i olika åldrar. Den är handfast och praktisk och rakt skriven. Men framförallt, den står så tydligt på barnets sida! Martin Forster tar avstånd från allt vad time-outer och andra konstiga barnaplågarmetoder kallas nuförtiden. Svaret är ju det gamla vanliga; villkorslös kärlek med tydliga regler. Att få det bekräftat och upprepat för sig själv gör att man orkar lite till.


2. Växa - inte lyda av Lars H Gustafsson. Gustafssons bok följer lite samma tema som Forsters, men är inte lika praktiskt applicerbar på vardagen. Men den ger mycket att tänka på. Lite flummigare, lite mer om författarens egna erfarenheter och känslor. Men titeln säger ju allt; barnuppfostran handlar inte om att vara auktoritär. Något som kan vara bra att påminna sig själv om när man står där och ryar mellan varven…

3. Din kompetenta familj av Jesper Juul. Vem känner inte till Jesper Juul vid det här laget? Den danske barnpsykologen som snart frälst en hel värld av vit, välutbildad medelklass. Jag tycker om Juuls sätt att skriva på, men jag måste erkänna att jag inte fattar ett dyft! Vad menar karln, egentligen? Man tänker och funderar och analyserar, men kommer inte fram till något att ha praktiskt nytta av. Och det är ändå lite ”manual” man är ute efter ju. Hans visdom tenderar att drunkna i hans egna psykologiserande beskrivningar, och det kan vara ganska frustrerande för läsaren.

Hillevi Wahl. Fotograf: Juliana Wiklund
4. En fuskmammas bekännelser av Hillevi Wahl. En helt annan typ av bok som varje nybliven förälder verkligen borde läsa, är Hillevi Wahls asroliga En fuskmammas bekännelser. Hög igenkänningsfaktor på alla plan. Dessutom kryddad med kändiscitat, som t.ex. detta av Babben Larsson: ”Att föda barn är som att skita ut en liten soffgrupp”. Och som Wahl själv skriver på baksidan: ”Är det något som småbarnsföräldrar verkligen behöver, så är det att få skratta ordentligt ibland”.

5. Hjälp, jag ska bli tvåbarnsmamma! av Hillevi Wahl. Uppföljaren till En fuskmammas bekännelser och minst lika rolig och läsvärd. Hur fasen räcker man till för två barn, samtidigt? Något som ter sig som ett mission impossible innan man faktiskt befinner sig i situationen, och ganska mycket även när det är ett faktum.

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar