fredag 30 december 2011

Lindas lista: 2011 års favoritbokbloggar

LISTAN 2011. Min årsbästalista blir en lista över mina favoritboktipsare, nämligen bokbloggarna. Jag läser ganska många olika bokbloggar och att rangordna dem blir svårt. Eftersom jag har ganska bred smak när det gäller böcker så läser jag olika bloggar för olika genrer. Det är inte bloggar som har uppstått i år och de flesta av dem har jag heller inte börjat läsa i år, men de har följt med mig genom hela året och tipsat mig om många av de böcker jag har läst genom året så på så sätt respresenterar de mitt läsår 2011.

Reading in the digital age av matthileo på Flickr by CC BY-NC-SA 2.0
Bokbloggarna spelar en allt större roll som marknadsförare och recensenter av böcker och det verkar förlagen ha upptäckt nu också. En blogg kan få ut nyheter och sina recensioner av böcker mycket snabbare än tidningar ofta kan och eftersom många bloggare skriver ganska nischade bloggar inom särkilda genrer så skrivs det ofta om böcker på bloggarna som inte får plats på tidningarnas kultursidor.

Så utan inbördes ordning följer här mina bokbloggarfavoriter:

Bokbabbel: Bokbabbel beskriver sig själv som ”en 24-årig finlandssvensk snabbläsande bokmal som tycker alldeles för mycket om att shoppa böcker och aldrig går hemifrån utan en bok". Denna kärlek till böcker märks mycket väl i hennes bokblogg. Här skrivs det om en stor mängd av böcker inom en stor bredd av genrer. Det jag kanske framför allt gillar är att nästan allt som Bokbabbel skriver om även är sådant som jag tycker om. Det kan vara farligt att öppna bokbabbelinläggen i min RSS-läsare eftersom det nästan alltid leder till att min redan mycket långa att-läsa-lista blir ännu längre.

Bokhora: Det är väl närmast ett brott att inte nämna bokhororna när man tipsar om bokbloggar. Denna blogg som började som en plats för fem tjejer att diskutera litteratur på och utvecklade sig till Sveriges största bokblogg och till och med ett album. Nu består bokhoregänget av fyra läsintresserade tjejer som tillsammans skapar en bredd som jag gillar. Som de själva skriver, " en plats för litteraturdiskussion och boknörderi. Inget läsbart är för högt eller för lågt för att vi inte ska kunna tänka oss att skriva om det". Bloggen fyllde nyligen fem år och är verkligen ”still going strong” som man säger på svengelska. 

Dark Places: På Dark Places skriver den före detta bokhorebloggaren Helena Dahlgren. Här skriver hon inte bara om böcker utan även om film, tv, musik och en del annat. Det här är, precis som namnet antyder, en blogg med fokus på spänning, skräck och mörker även om det också ryms en del annat. Jag tror att även Helena beskriver sig bäst själv. Dark Places besöker jag när jag vill ha något spännande att grotta ner mig i.

So many hearts av Mylla på Flickr by CC BY-NC-SA 2.0
Fiktiviteter: På Fiktiviteter skriver en annan Helena om böcker, tv-serier och lite annan populärkultur. Att klicka in på Fiktiviteter innebär alltid mycket läsinspireration i form av mycket spänning, mörker och en del vampyrer. Att skribenten dessutom delar min kärlek till allt Joss Whedon tar sig för gör ju inte det hela sämre direkt. I höstas anordnade Fiktiviteter en Whedonhelg då flera olika bloggare bidrog med texter om olika saker Whedon. Mycket intressant läsning!

Bokstävlarna: Här skriver Biblioteks- och informationsvetenskapsstudenten Anna om "skräck, graphic novels, (urban) fantasy , akaporr, noveller, välskrivna ungdomsromaner, viktoriana, SF, dystopier, postapokalyps, icke-heteronormativa kärlekshistorier och litterärt jävla mörker". Riktigt bra och inspirerande skriver hon dessutom. Ofta när jag läser de ambitiösa inläggen på Bokstävlarna tänker jag att jag borde ta tag i mitt eget skrivande. Det där kravlösa skrivandet som jag tycker så mycket om, men nästan aldrig tar mig tid till.

Ett hem utan böcker: Även i denna bokblogg skrivs det mycket om skräck och mörker, men även en del annat (jag börjar inse nu när jag skrivit en bit på detta inlägg att det där med bred smak kanske var en smärre överdrift). Bloggaren Martina jobbar som bibliotekarie och "delar livet med datorspelande sambo och nördiga vänner". Dessutom har hon en väldigt ambitiös lista över alla böcker som hon äger.

Girl reading av o5com på Flickr by CC BY 2.0
SF-bokhandeln i Malmö: SF-bokhandeln är en bokhandel som jag alltid besöker när jag befinner mig i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Det är underbara butiker att botanisera i i timmar. Där hittar man böcker som annars bara går att köpa på nätet. SF-bokhandeln i Malmö har även en blogg som är den ultimata nördbokbloggen. Här skriver de kunniga personerna som arbetar i butiken om det mesta inom genrerna science fiction och fantasy. Mina favoritinlägg är de "Stora episka posterna". Ytterst lärorika intressanta och roande!

Forever young adult: Listans enda internationella bidrag får bli Forever Young Adult med sin underrubrik "For YA readers who are a little less Y and a bit more A", något jag känner igen mig i. Jag tycker att ungdomsböcker borde ha en betydligt större läsekrets än vad de har nu. Tänk så många böcker som väljes bort bara för att de är ju ungdomsböcker trots att de kan ha otroligt mycket att säga även en vuxen publik. På Forever Young Adult skriver dessutom bloggarna med mycket humor. Inte sällan skrattar jag högt åt kommentarer och fomuleringar. Det är till och med så att det behövs en egen ordlista för att förstå allt i bloggen.

Glory Box: På Glory Box skriver författaren Sara Bergmark Elfgren (som även har skrivit min favoritbok från 2011, Cirkeln tillsammans med Mats Strandberg). Sara skriver om litteratur, film, musik och tv och en del om sitt jobb som författare och de projekt hon jobbar med.Det här är en blogg som jag började läsa under 2011 just för att jag tyckte så otroligt mycket om boken Cirkeln men jag upptäckte snart att dessutom jag till stor del delade smak med bloggaren när det gäller böcker, film och tv. Och så är det roligt att läsa om vad som händer med Cirkeln, uppföljarna och filmatiseringen.

Det var mina favoritbloggar från det gångna året. Klicka dig in och låt dig inspireras av alla lysande boktips och annat. Skriv gärna fler bloggtips i kommentarerna!

Gott Nytt År!

/Linda

P.S. Du har väl inte missat bibliotekets barnblogg Bubblan i bibblan? D.S.

2 kommentarer:

  1. vad kul med en katrineholmsblogg!
    läggger den till min länklista,

    född i k, men utvandrad : )

    SvaraRadera
  2. Kul att du hittat hit! :) /Victoria

    SvaraRadera