måndag 21 november 2011

Framsidor, fortsättning

I somras skrev jag om hur viktiga böckers framsidor är, för att en bok ska lånas eller köpas. Jag hade också ett  par egna exempel som jag tyckte var fantastiska. Ibland stöter jag på framsidor av raka motsatsen i bokhyllorna. Framsidor där både jag och kollegorna skakar på huvudet och undrar 'Hur tänkte de här?'. De här två deckarna till exempel:










Mordet på Park Hotel, av Lennart Brohed












Ett besvärligt vikariat, av Henry Lorin


Jag hittade dem i somras och bestämde mig för att läsa dem. Kanske var de intresantare än de gav sken av att vara? Till min glädje stämde detta.

Mordet på Park Hotel utspelar sig i Lysekil 1938. Sommarsäsongen är i full gång på badhotellen och även om det mullrar ute i Europa, flyter allt på i stilla mak i Lysekil. Överkonstapel Göran Persson har det med andra ord ganska lungt. Då kommer portiern från Park Hotell inspringande och säger att skådespelerskan Annette Torbénius är död! Väl på plats konstaterar Göran och hans kollegor att den väna Annette har blivit mördad, strypt. Men vad som är än mer oroande är lappen med siffran 1 på, som sitter fastnålad på hennes kropp. Kommer fler att dö?

I början av Ett besvärligt vikariat ser pensionären Alexander Webelius en notis i tidningen, som säger att Eva Lennman är död. Alexander tänker tillbaka och minns vad som hände nästan 50 år tidigare. Då skulle han vikariera som provinsialläkare i Storås och hade blivit varnad av sin företrädare att han skulle få ett ganska tråkigt liv där ute på landet. Men redan på väg från Storås station ser Alexander en vacker kvinna genom taxifönstret, Eva Lennman och tänker att så tråkigt blir det nog inte i Skorås ändå. Samma kväll kallas Alexander ut akut till familjen Lennmans hus. Herr Lennman har fått ett anfall. Senare på natten väcker telefonen Alexander och han kallas till ett hus där han hittar herr Lennmans syster Astrid död. Det är inte det enda lik Alexander kommer att stöta på under sin tid i lilla Storås...

Båda böckerna utspelar sig i förfluten tid och den historiska aspekten ger dem ett lugnare tempo. Det är två pusseldeckaraktiga historier, helt OK sina utsidor till trots.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar