onsdag 13 juli 2011

Framsidor

En del böcker vill jag läsa för att de är skrivna av en författare jag tycker om, andra för att de handlar om något som jag tycker intressant och del, en del vill jag läsa för att de har sådana fantastiska utsidor! Ibland blir det t.o.m kärlek vid första ögonkastet. Jag minns för flera år sedan när jag kom in i en bokhandel i Berkley Kalifornien och fick se A gentle madness av Nicholas Basbanes:


Det var omöjligt att lämna affären utan denna underbara bok och den var värd vartenda öre. Jag blir glad varje gång jag ser den i bokhyllan och innehållet var en fröjd att läsa.

Igår när jag skulle sätta upp böcker på biblioteket, hände det igen. Helt plötsligt höll jag i min hand en bok med fantastiskt fin utsida, Tatueringar: symboler och sägner av Jack Watkins:



På insidan kunde jag läsa att boken är tryckt enligt traditionell kinesisk bokbindning. Det innebär att man bara trycker på en sida av pappret. Det viks sedan på mitten så att trycket hamnar på utsidan. Sedan läggs arken med den öppna delen mellan två pärmar och sys ihop genom hål (se den röda tråden på bilden). I boken presenterar författaren kortfattat olika symboler, som används runt om i världen vid tatueringar. Var de kommer ifrån och vad de betyder.

Det är en mycket vacker bok och jag är starkt frestad att köpa ett eget exemplar att ha i min bokhylla hemma! Ytligt? Ja, men det är ingen hemlighet bland bokhandlare och bibliotekarier, att framsidan av en bok betyder ofantligt mycket för om den kommer att köpas/lånas. Har du någon gång läst en bok bara för att den hade en spännande/vacker/fantastisk framsida?

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar