söndag 27 november 2011

Digital smällkaramell #1 - Lilla Gumman

Eftersom det i dag är första advent så är min plan att äta pepparkakor och dricka blåbärsglögg. Kanske blir det också en och annan skumtomte... Men jag vill också slå ett slag för teknik för alla. Därför hittar vi i julens första smällkaramell tekniksajten Lilla Gumman.


Lilla Gumman är en blogg som har funnits sedan 2008. Skribenterna tar sig an allt från kameror, datorer och spelkonsoler till bloggar och hushållsmaskiner. Det går att hitta instruktioner för muffinsbak, tips om kalenderappar och biltester. Nu när julen närmar sig kanske det passar att kolla in en guide om hur du kan skicka personliga julmeddelanden via mobilen eller posta digitala julkort.

Den tekniska spännvidden är alltså bred och spretig. Det innebär att alla inlägg inte är intressanta för mig men att det med stor sannolikhet finns något matnyttigt för de allra flesta. Själv dröjer mig kvar på sajten för att läsa om statistiktjänster för twitter och kolla på ett videoinlägg som handlar om att börja videoblogga:


I partiet om Lilla Gumman går att läsa att det är Sveriges första tekniksajt för och av tjejer. Men jag har hört stå-upkomikern Karin Adelsköld, som är en av grundarna till Lilla Gumman, säga att det är många killar som också läser Lilla Gumman. Så det rör sig inte alls bara om tekniktips för tjejer utan för ALLA intresserade och nyfikna.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar