tisdag 29 november 2011

E-bokens genombrott?

Just nu har vi tjugo reservationer på Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse som pappersbok. Det är många som vill läsa om vår fotbollsstjärnas uppväxt, karriär och kanske framför allt de smaskiga detaljerna bakom kulisserna.



Om du väljer att istället läsa e-boken så behöver du inte vänta alls. Många säger att Zlatans bok har blivit ett genombrott för e-boken. I Malmö laddades den ner 380 gånger på en vecka enligt ett inslag från Sydnytt. När jag går in och tittar på statistiken för Katrineholms bibliotek är det inte siffror i den klassen, men även här ligger den på topp bland utlåningen. Såhär ser topplistan för e-böcker ut bland alla Sveriges bibliotek:



Boken ligger också i topp bland försäljningen av e-böcker hos de internetbokhandlar som jag har tittat på.

Det är jätteroligt om det är så att e-boken får ett genomslag även här i Sverige precis som den fått i USA. Men där är också marknadsföringen av e-böcker och läsplattor betydligt bättre än här i Sverige. När man kliver in i en vanlig bokhandel i USA är det första man ser flera bord med olika läsplattor som butiken erbjuder. Bara att få klämma och känna gör ju att man genast blir nyfiken på att prova. Så här såg det exempelvis ut på Barnes and Noble i New York när jag var där.



Dessutom fanns det reklam för e-böcker och e-tidskrifter på flera ställen i butiken.

På de bibliotek jag besökte i New York var e-böckerna inte lika framträdande däremot, men jag vet att det marknadsförs via deras webbplatser hos många.

Hos oss på biblioteket har vi ett par läsplattor och en surfplatta för dig som känner dig sugen att prova på innan de skaffar dig en egen. Fråga i informationsdisken nästa gång du besöker biblioteket eller boka en tid via boka bibliotekarie-formuläret om du vill ha en genomgång av läsplattor och e-böcker.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar