måndag 12 mars 2012

Hicke Hiskelig Halvulk den tredje

På den här bloggen skriver jag nästan uteslutande om vuxenböcker, även om jag läser en hel del barnböcker till jobbet. Vi har ju en alldeles utmärkt barnblogg som skriver om massor av bra barn- och ungdomsböcker.

Men, ibland stöter jag på barnböcker som är helt fantastiska (av olika anledningar) och som jag tycker alla skulle läsa, oavsett ålder. En sådan serie böcker är Cressida Cowells böcker om Hicke Hiskelig Halvulk den tredje.

De handlar om Hicke, son till vikingahövdingen Trygvold den väldige av stammen de Håriga Huliganerna. Hicke är dock ingen typisk viking, han är ganska liten och spinkig och inte särskilt bra på allt sånt där som vikingar ska kunna. Men Hicke kan prata drakiska och han är smart, något som hittills räddat skinnet på honom och hans vänner Fiskfot och Kamikatzi otaliga gånger. Ofta är det Hickes avundsjuka kusin Snorslödder som ligger bakom Hickes problem. Är bara Hicke ur vägen blir står nämligen Snorslödder på tur att bli näste hövding. Men drakar av olika sorter brukar också ställa till det och Hickes egen drake, Tandlöse är inte direkt någon hjälp alla gånger...

Bok nummer sex, Hur du (nästan) korsar Atlanten, kom i förra veckan och jag läste den igår. I den här boken ska flera av vikingastammarna tävla i Vikingasimmet, där det gäller att vara siste man iland. För Hicke, Fiskfot och Kamikatzi gäller det dock närmast att överleva, då de blir kidnappade av Råbert Rådbråke som har ett horn i sidan till Hicke, sedan Hicke sköt Råbert i rumpan och matade drakarna med Råberts nedfrusne far. Blir det bättre eller värre när Råbert tvingar dem med på sin vansinniga seglats över havet för att nå Amerika som ingen är riktigt säker på finns (mer än Råbert)? Det får man du veta om du läser boken.

Böckerna om Hicke är vansinnigt roliga och jag älskar alla galna sidofigurer (min favorit är nog Hickes lärare Rape Gapkäft). För en gångs skull är också översättningen suverän, man är konsekvent och har lyckat hitta på svenska ord till allt. Jag kan också varmt rekommendera att lyssna på ljudböckerna om Hicke. Det är inlästa av Robert Gustafsson och han gör ett otroligt jobb med rösterna till alla de olika karaktärerna.

Om du tycker att historien om Hicke låter bekant, kan det bero på att man 2010 gjorde en film, Draktränaren, som bygger på den första Hicke boken.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar