onsdag 21 september 2011

Hårt & sårbart med Edith Södergran

"Jag längtar till landet som icke är, / ty allting som är, är jag trött att begära." Så lyder de två inledande raderna av Edith Södergrans dikt Landet som icke är. Och jag tycker den är alldeles strålande. Det går en sådan där behaglig rysning genom min kropp när jag läser den.

Just Edith Södergrans författarskap återkommer jag till gång på gång, i tid och otid. Det är någonting i hennes sätt att uttrycka sig som är samtidigt starkt och sårbart, drömskt och närvarande.

Edith Södergran (1892-1923)
Dikten Till Petersburg förekommer i Vaxdukshäftet som samlar Södergrans ungdomsdiktning. Finlandssvenska Södergran föddes i Ryssland och hade svenska som modersmål. Till Petersburg som skrevs på tyska är fyra rader lång och får mig att vilja åka dit:

"O Petersburg, du stora / Och dimomhöljda stad, / Vid dina broar mättas / Dagdrivarna på rad." 

Södergrans lyrik är långt ifrån anspråkslös. Och det är bara hur häftigt som helst.

Förutom att låna diktsamlingarna finns det också böcker om Edith Södergran, hennes författarskap och livsöde att förkovra sig i. Många av hennes dikter finns också att läsa i elektronisk form på Projekt Runeberg.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar