fredag 16 september 2011

Balett, Mats Ek & Svansjön

på flickr by CC BY-NC 2.0
Ibland önskar jag verkligen att jag kunde dansa balett. Jag blir alltid lika imponerad när jag kollar på andra som svävar fram i graciösa hopp. Oftast känns det ändå helt okej att bara vara åskådare på en dansföreställning då och då. Och låta sig imponeras.

Men fatta vad det nu spritter i benen när jag ser alla balett- och dansrelaterade böcker som för närvarande står uppställda i Ljusgården här på Kulturhuset Ängeln.

I all denna danshysteri som drabbat mig så fann jag att den alldeles nya och alldeles fantastiska boken Mats Ek finns att låna. Den handlar om koreografen och regissören Mats Ek som har gjort moderna omtolkningar av många klassiska verk. Däribland Svansjön som jag är löjligt förtjust i. Denna ryska balett om prinsessan Odette som blir förvandlad till en svan gör mig knäsvag.

I alla fall, det är en ganska tjock bok vi har att göra med. Men den består av hundratals fotografier från olika föreställningar. Det är väldigt fina och dramatiska bilder som verkligen fångar dansögonblicken. Det här är helt klart en bok som den dansintresserade inte får missa! Som bonus finns också en medföljande skiva med dansfilmen Gammal och dörr av Mats Ek.

/Victoria

PS: Apropå Svansjön så är filmen Black Swan med Natalie Portman i huvudrollen inte heller så pjåkig. Oväntad och dramatisk. Den finns såklart också att låna, men den är väldigt poppis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar