lördag 14 maj 2011

Något att läsa


Om du nu skulle vilja läsa om hedersvåld och hatbrott så kommer några boktips som berör temat på den här länken.
Tipsen är en blandning av faktaböcker och skönlitteratur.

Bland annat kan jag nämna en bok som är handlar om en kvinna som heter Ayaan Hirsi Ali, boken heter En fri röst : min självbiografi.
Författaren föddes i Somalia men flydde till Holland eftersom hon blev bortgift mot sin vilja och i den här boken får vi på ett mycket nära och intensivt sätt ta del av hennes historia.

Jag håller på att läsa den här boken nu och det kommer att ta längre tid än vad jag trodde för boken är så stark. Den upprör och berör mig så väldigt att jag får lov att ta den portionsvis, men igenom den ska jag, för riktigt bra är En fri röst.

Ayaan Hirsi Ali har även skrivit böckerna Nomad (biografi) och Kräv er rätt! (faktabok).





Andra faktaböcker inom temat är:







/Anette


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar