torsdag 19 maj 2011

Mysdeckare

En brittisk deckare är ju aldrig fel! Mitt senaste fynd bland det stora utbudet av sådana är böckerna om arkeologen Ruth Galloway som är skrivna av Elly Griffiths.

Än så länge finns det tre böcker om Ruth och kriminalkommissarie Harry Nelson. I varje bok råkar Ruth hamna mitt i kriminalgåtor på olika sätt, antingen för att brotten begås ute på saltängarna där Ruth bor eller för att polisen ber om hennes expertis.

Jag tycker också mycket om att följa karaktärernas privatliv och hur deras relation utvecklas under böckernas gång. Jag läste alla tre böckerna i nära följd och de är verkligen sträckläsningsböcker, vilket beror minst lika mycket på att man vill veta hur det går för karaktärerna i deras liv som på kriminalgåtornas lösning.

Dessutom är naturskildringarna i böckerna underbara! Den vilda naturen i Norfolk som inte låter sig tämjas och mitt däri bor Ruth. Jag är riktigt sugen på att åka dit!


/Linda

2 kommentarer:

  1. Elly Griffiths blev snabbt en klar favorit och nu håller jag nästan på att längta ihjäl mig efter bok nummer fyra ...

    SvaraRadera