måndag 13 februari 2012

Dewey Decimal

Jag gillar deckare. Jag gillar hårdkokta deckare. (Några favoritförfattare är Walter Mosley, Sara Paretsky, James Ellroy och Robert B. Parker.) Katastrof/apokalyps/överlevnads-historier brukar också gå hem. Lite biblioteks koppling på detta blir som en liten extra, rolig bonus. Men… Den här gången fungerade det inte alls!

I helgen försökte jag läsa Dewey Decimal av Nathan Larson, som Victoria berättade om förra månaden. Det blev tvärstopp efter bara en liten bit. Det är ytterst sällan jag avbryter en bok, faktum är att jag fortfarande minns den förra som råkade ut för samma öde i mina händer; Tulpanfeber. Den gången stod jag bara inte ut med den besvikelse och smärta som en av karaktärerna i boken var på väg att råka ut för.

Dewey Decimal ville jag gärna läsa (historie-idéen är helt rätt), men jag kan ändå inte sätta fingret på exakt vad som inte fungerade. Kanske var den för fragmentarisk och lösryckt, jag fick helt enkelt inget sammanhang. Jag hoppas att du kära bloggläsare (eller Victoria) lyckas bättre än mig!

/Marie

2 kommentarer:

  1. Jag har läst! Jag tyckte Dewey Decimal var helt okej. Jag gillade början mycket, men kanske att den flippade för mkt mot slutet. Men bokidén tyckte jag var påhittig!

    /Victoria

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillade den! Kanske får jag ge den en ny chans senare :)

    /Marie

    SvaraRadera