onsdag 22 februari 2012

Baka din bästa semla!

Ture Sventon kallar det temla. En del av oss säger semla medan andra säger fastlagsbulle eller hetvägg (om du äter den med varm mjölk). I går var i alla fall dagen.

Gårdagskvällen ägnade jag mig därför åt att äta en semla i goda vänners lag. Vi passade på att boksamtala om första boken om privatdetektiven Sventon. Det var roligt både att äta semla och att återigen läsa samt diskutera Ture Sventon privatdetektiv. En mycket finurligt skriven bok som jag för övrigt varmt rekommenderar. Inte minst för temlorna. 

Hur många semlor åt du igår?
Bild: Semla av Hepp på flickr by CC BY-NC 2.0
"Rosasemlorna kom snart, och de var alldeles utmärkta - stora, lagom bruna och med mycket grädde, som pöste över åt alla håll. En sådan semla är just vad man behöver, då man känner sig nere.
Privatdetektiv Ture Sventon tog av sig helskägget, stoppade det i skrivbordslådan och började äta."
ur Ture Sventon privatdetektiv av Åke Holmberg
Okej, jag kanske inte trodde att var och varannan stoppade helskägget i skrivbordslådan. Men jag inbillar mig att de allra flesta igår åt åtminstone en YNKA semla och roade sig lite åt bordsgrannens gräddklick på näsan (väl medveten om att det i nästa ögonblick skulle vara det omvända förhållandet).

Därför blev jag förvånad när jag idag upptäckte att den fantastiska semmelboken av Mia Öhrn stod kvar på bibliotekshyllan. Boken heter kort och gott Semlor. Och den är otroligt bra februariinspiration.   



I Mia Öhrns bok finns recept på klassiska semlor, chokladkaffesemlor, briochesemlor, sommarsemlor... 
Här finns alltså väldigt många slags semlor!

Jag gillar den här typen av bakböcker med specifika teman. Jag gillar att det finns en röd tråd och ett större sammanhang. Framförallt gillar jag att min kreativitet stimuleras. Mia Öhrns bok säger att en semla kan vara bara en semla, men att den också kan anpassas efter smak, sinne och preferenser. Bara du själv sätter begränsningarna!

Den stora semmelätaredagen var visserligen igår, men massa semlor väntar ju på att bli bakade. Det är inte för sent att ät sin favvosemla imorgon. Det tror jag Ture Sventon håller med om.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar