söndag 22 januari 2012

Strindbergs födelsedag

I dag är det August Strindbergs födelsedag. Strindbergåret är i full gång och jag maxar min söndag med gedigen Strindbergläsning på den sociala mikrobloggtjänsten Twitter. Där twittrar nämligen Strindberg  roliga, intressanta och mystiska rader för fullt. Och jag gillar det!


Det är dock inte den enda sociala medier-kanalen som Strindbergs röst har väckts till liv på. Utan han både facebookar och bloggar också. Så det är bara att välja den kanal du gillar bäst. Utgångspunkten för exempelvis Strindbergs moderna dagbok är Ockulta dagboken som Strindberg förde mellan åren 1896 och 1908.

Ockulta dagboken täcker många spännande händelser i Strindbergs liv. Däribland Infernokrisen och skapandet av verket Inferno. Har du ännu inte läst Inferno så tycker jag att det är hög tid nu. 

Inferno är en rasande, märklig och vansinnig berättelse som jag frenetiskt läste från början till slut. Jag tycker kanske inte att Inferno är ett litterärt mästerverk och det är långt ifrån det bästa Strindberg skrivit. Men den har något, en nerv, en kittlande metatanke, kanske en galen Strindberg. 

Därför är Inferno för mig en bestående läsupplevelse som jag aldrig kommer släppa från mig.

/Victoria

2 kommentarer:

  1. Jag skulle nog kalla Inferno för ett mästerverk. Uppföljaren "Ensam" är också bra.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om Ensam! Den ska jag ta mig an under året.

    Jag tycker att Strindbergs dramatik, inte minst hans enaktare (såsom Leka med elden - som just nu också går att se på SVT play) är så himla mästerliga att jag inte riktigt kan komma mig för att kalla Inferno för ett litterärt mästerverk, även att det är en fantastisk bok.

    /Victoria

    SvaraRadera