måndag 23 januari 2012

Shelter

Jag är en den förste att erkänna att jag inte ser särskilt mycket film. På något sätt gillar jag mer att läsa en text och skapa mina egna bilder, än att få bilderna ’färdig-presenterade’ för mig. Men det finns alltid undantag, eller hur? För ett tag sen såg jag filmen Shelter, som handlar om Zach.


Zack har precis slutat high school och men tvärtemot sina kompisar väljer han att inte fortsätta till college. Visst har Zach drömmar om att utveckla sitt konstnärskap (hans street art kan ses överallt på San Pedros husväggar), men hemma finns en femårig systerson som Zack bara inte kan överge. Hans syster är inte världens bästa mamma, deras egen mamma död och deras pappa nerdrogad av värktabletter.

Så en dag stöter Zach ihop med Shaun, äldre bror till en av Zacks bästa kompisar. Shaun är en hyfsat framgångsrik författare och de två spenderar allt mer tid tillsammans och inleder ett förhållande. Zach inser långsamt att han är värd att älskas, men räcker det för att ge honom tillräckligt med mod att leva ett liv han aldrig hade tänkt sig?

Det här är ingen film om tragiska problem och trasiga människor. Det är heller ingen lättvindig romantisk komedi. Nej, det här är en film om att vara ärlig och våga vara sig själv. Att skapa sitt eget öde och ta vara på de chanser man får.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar