söndag 15 januari 2012

Stor läsning i litet format

I Språkrådets nyordslista för förra året letade sig "novellix" in. Egentligen är det namnet på ett förlag, men det har också blivit ett uttryck för en novellbok i litet format som är som gjord för att bära med sig i jackfickan. En novell i taget. Och eftersom jag gillar noveller tycker jag att novellix är ett mycket klurigt och bra påhitt.

Jonas Hassen Khemiris novellix har en väldigt lång, men schysst titel. 
Jonas Karlsson, Jens Lapidius, Johanna Thydell och Amanda Svensson är några av författarna till varsin novellix. Jag tycker att du ska låna stor läsning i litet format! Novellixerna finns både som tryckt bok och e-bok. Själv har jag fallit för Jonas Hassen Khemiris novellix som har den underbara titeln Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog. Det är en kreativt skriven historia som förvillar mig från början till slut. 

/Victoria

PS: Du missar väl inte KolossalOrdival i Katrineholm?

2 kommentarer:

  1. Jag bloggade om samma sak i fredags, novellix, ett oerhört bra påhitt. Jättefin blogg ni har Victoria, läser den dagligen. Hälsar Sara i Karlskrona.

    SvaraRadera
  2. Väl värt att blogga om! Så himla bra format, och bred författarrepertoar också. Vad roligt att du är en hängiven läsare! Från en novellromantiker till en annan... /Victoria

    SvaraRadera