tisdag 11 oktober 2011

Ett Nobelpris & poesi, poesi, poesi

Tomas Tranströmer
I torsdags var det så dags för Svenska Akademin att tillkännage att årets nobelpristagare i litteratur är den svenske poeten Tomas Tranströmer. Verk av och om honom har lånats ut i ett rasande tempo här på biblioteket och bara något enstaka dröjer sig kvar. Det jag gillar med Tranströmers poesi är att den samtidigt känns tillgänglig och berättar viktiga saker om livet. Jag gillar de här inledande raderna från Tranströmers dikt Den halvfärdiga himlen:

                  Modlösheten avbryter sitt lopp.
                  Ångesten avbryter sitt lopp.
                  Gamen avbryter sin flykt.

Jag hoppas nu att det - som en följd av att Nobelpriset i år gick till en svensk poet - ska svepa en drabbande poesivåg över hela landet. För själv så drömmer jag mig gärna bort i storslagna diktepos som Aniara av Harry Martinsson (som också fått Nobelpriset i litteratur en gång i tiden) eller fumlar runt i Bob Hanssons vardagsnära poesi. En av Bob Hanssons bästa dikter, enligt mig i alla fall, är Onsdagssång för frukostbord och jag återger den i sin helhet nedan:

                   Man äter aldrig samma filmjölk två gånger.
                       Man bara tror det.

Så min uppmaning i dag blir följande: Läs en dikt och bli lite lyckligare! Så mycket mer pretentiöst än så behöver det inte vara.

sin blogg har förresten Bob Hansson bland annat skrivit en kort essä med anledning av just årets Nobelpristagare i litteratur.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar