måndag 2 november 2009

Cheesecake

Just nu har jag boken Cheesecakes av Cheryl Lindblad hemma. Jag har längtansfullt studerat alla recept och suktat över bilderna. För finns det en dessert som jag aldrig tröttnar på, så är det cheesecakes.

Cheesecake är engelska och direkt översatt skulle det bli ’ostkaka’, men den ska inte förväxlas med vår svenska ostkaka. Cheesecake görs oftast på någon form av färskost, istället för mjölk som ystas med ostlöpe, som vår svenska ostkaka. Ursprungligen kom nog cheesecake från Europa (man har hittat recept från anitkens Grekland), men idag är det nog mest känt som en amerikansk dessert.


Denna underbara kaka går att variera i det oändliga, med olika kakbottnar, smaksättningar, lager, tillbehör, fryst, ugnsbakad eller gelatinstelnad. Vad sägs om en syrlig limevariant? Eller en marmorerad vit- och mörkchoklad sort? Eller varför inte en ganska neutral med vaniljsmak och färska favoritbär ovanpå? En vanlig botten är smulade digestivekex, men varför inte byta ut dem mot pepparkakor när vi närmar oss Lucia?


Alla som har läst Liftarens guide till galaxen (som jag skrev om här), vet att svaret på frågan ”Vad är meningen med livet?”, är 42. Men jag skulle nog vilja hävda att svaret också skulle kunna vara cheesecake!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar