tisdag 10 november 2009

Jessica Kolterjahn - Nattfjäril och Ut ur skuggan

I går kväll läste jag ut Nattfjäril, en till formatet ganska liten bok, skriven av Jessica Kolterjahn. Liten, skriver jag, för att det inte hör till vanligheterna. Det känns snarare, som att fler och fler romaner blir mer och mer omfångsrika, och det tycker jag är lite tråkigt, eftersom en kortare roman kan vara väl så innehållsrik; i koncentrat snarare än en utspädd ordström.

Jag tyckte om Nattfjäril, men kanske inte riktigt lika mycket som jag hade hoppats - förmodligen för att jag hade så höga förväntningar. I stället skulle jag framför allt vilja rekommendera Kolterjahns debut Ut ur skuggan. Miljön är Stockholm under 20-30-talen. Där växer Agnes upp, i en kall och kärlekslös borgerlig familj. På många sätt tycks hon leva i fel tid och sammanhang, och hon känner sig heller aldrig riktigt hemma. En kamera - en Leica - som hon får till skänks av sin morfar, skapar dock ett verktyg för att ta sig genom isen. I fotograferandet finner hon trots allt en roll som känns bekväm. En del av utanförskapet har sin grund i Agnes homosexualitet, något som då var långt ifrån accepterat. En enda, himlastormande förälskelse följer henne genom livet, men det är en kärlek som hon aldrig kan få.

Även denna roman är kort och koncis, ändå rymmer den en väl utmejslad personbeskrivning och stark känsla för tiden och miljön. Jag tycker dessutom väldigt mycket om titeln; ett "ut ur garderoben" sett med fotografögon.

Nu har vi faktiskt inte någon av dessa romaner på biblioteket. Tycker du att vi ska ha det är du välkommen att lämna ett inköpsförslag.

Jessica Kolterjahn har en webbplats, med bland annat en blogg (som fint nog heter Ett eget rum).

Låter Jessica Kolterjahn intressant, kanske du också tycker om Agnes von Krusenstjernas romaner.

/Sara Britta

2 kommentarer:

  1. Speech enable this blog. ReadSpeaker.com can help. They have it in Swedish. Installation no problem for you folks. Katrineholm.se website needs to be speech enabled too.

    SvaraRadera
  2. That is a good idea. We will discuss the matter and see if it's something we should invest in.

    /Sara Britta

    SvaraRadera