torsdag 5 november 2009

Te

Min mormor drack alltid te, men jag förstod aldrig tjusningen. Tills jag flyttade hemifrån. På egna ben för första gången, mindes jag hur mycket mormor gillat te och bestämde mig för att ge det en chans. Resten är historia, som man brukar säga.


Vad är då te? Te är blad från ett träd/en buske och odlas i Asien, Afrika och Sydamerika. Beroende på land och region, finns det olika kvalitéer i egna benämningar i handeln. Storlek på bladen skapar också olika benämningar. Du har säkert hört att det finns svart te och grönt te. Svart te får man genom att bladen jäser när de torkas. Grönt te är teblad som inte har jäst. Kanske har du också sett vitt och rött te i affären? Vitt te är unga blad och knoppar som torkas direkt, utan ytterligare behandling. Rött te däremot kommer inte alls från tebusken. Det är istället blad från Rooibosbusken, som växer i Sydafrika.

De senaste åren har det kommit en hel del litteratur om te. Där kan man läsa om de olika teregionerna och de olika kategorier av te som finns. Den engleska företeelsen med 'afternoon tea' har också fått ett uppsving och i bland annat Stockholm, finns det flera ställen som erbjuder gott tea med scones och snittar - afternoon tea.


Jag började lite försiktigt, med ett enkelt svart baste. Sen upptäckte jag alla de smaksatta varianterna och håller fortfarande på att pröva mig igenom de olika sorterna jag träffar på. För det mesta håller jag mig till svart te, men emellanåt är det gott att byta av med ett grönt. Gärna med jasminesmak! Mitt tedrickande har dock haft en bieffekt; tekannor. Jag skulle inte vilja påstå att jag samlar på dem, men med jämna mellanrum dyker det upp en ny i mitt kök…

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar