torsdag 3 september 2009

Ord, fler ord och deras betydelser



När jag läser texter på engelska dyker det inte sällan upp ord som jag inte vet vad de betyder, och när jag skriver på svenska hittar jag ibland inte det där rätta ordet, som beskriver precis vad jag vill ha sagt. Ofta har jag inte heller någon ordbok eller något lexikon i närheten. Då är det tur att det mesta går att hitta på Internet! Här kommer några av mina tips på guldgruvor fyllda med ord, ord och ännu fler ord:


  • Lexin erbjuder lexikon till och från svenska och femton andra språk -- till exempel engelska, arabiska, finska, persiska, ryska och somaliska.
  • Nordstedt bjuder på gratis sökning i sitt engelsk-svenska/svensk-engelska lexikon.
  • NE.se är ett uppslagsverk som du kommer åt här ifrån biblioteket, men även när du sitter hemma har du tillgång till både en svensk, och en engelsk ordbok.
  • Synonymer.se bygger på Göran Walters populära synonymordbok och ger förslag på ord med lika betydelse på såväl svenska, som engelska.

/Sara Britta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar