måndag 7 september 2009

Johann Sebastian Bach

Green Day, Metallica , Tokio Hotel och alla de andra, visst är de bra. Men ibland är det inte det jag vill lyssna på, utan klassisk musik. Stor symfoniorkester i fullt drag eller enstaka instrument var för sig eller tillsammans. Det finns mycket att välja mellan, men en av mina favoriter är Johann Sebastian Bach.


Denne oerhört produktive man levde 1685 – 1750 i Tyskland och arbetade under sitt liv som stadsorganist, hovorganist, konsertmästare, hovkapellmästare och kantor på den ansedda Thomasskolan. Bach skrev både kyrkliga och världsliga verk. Han skrev både instrumentala verk och verk med sång. Han skrev musik på beställning, musik i undervisningssyfte och rent ideella verk, som inte har någon handledning hur de ska spelas.

Bland alla dessa verk har jag fastnat för Bachs fugor för orgel. En fuga är en komposition med två eller fler stämmor, som spelar variationer på samma melodi. Till synes enkla melodier men de blir mäktiga på orgel! En annan favorit är Bachs Brandenburgkonserter. Sex verk för full orkester, men som innehåller flera solon för olika instrument. De har en positiv ton och jag blir alltid glad när jag hör dem.


/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar