måndag 17 september 2012

Stora manualen - när du flyttar hemifrån

Känner du någon som precis har, eller ska flytta hemifrån? Kanske ska du själv flytta? Då vill jag tipsa om en liten bok som kom i våras och heter Stora manualen - när du flyttar hemifrån, av Catarina Rolfsdotter-Jansson och Karin Oddner.


Det är mycket man ska tänka på när man bor själv för första gången, det är inte bara att möblera den egna lyan och leva livets glada dagar. Nej, Nej; räkningar ska betalas, försäkringar tas, mat inhandlas, tvättstuga bokas och städa måste man ju också. För att bara nämna några saker.

Jag minns när jag själv flyttade hemifrån, 19 år gammal. Jag ska villigt erkänna att medan jag bodde hemma lagade jag ingen mat, det var ett bryderi när jag själv skulle stå för middagen varje dag. Och tvätta! Första gången vågade jag inte lämna tvättstugan medan maskinen var igång...

I den här boken har författarna samlat ihop tips och förslag i olika kapitel som t.ex. Fixa hemma, Rent hus, Säkerhet och Vett och etikett. Väldigt praktiskt att kunna titta när man ska stå på egna ben.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar