måndag 24 september 2012

Kryp

Ibland när jag rör mig bland hyllorna här på biblioteket, får jag i ögonvrån syn på ett bokomslag som bara måste undersökas. Det var precis vad som hände förra veckan. Jag var på väg ut till en hylla med en låntagare, men gjorde en tvärvändning när jag fick syn på framsidan på boken Kryp av fotografen av John Hallmén, med text av Lars-Åke Janzon.


Det visade sig vara en fotobok, med närbilder på olika insekter och det är helt fascinerande! Vem visste att en liten fallbagge, bara 6 mm lång, var så vacker?

Foto: John Hallmén
Eller hur huvudet på en grön groplöpare, 7 mm, såg ut?

Foto: John Hallmén
Och jag har aldrig tidigare upplevt att en slända tittar på mig...

Foto: John Hallmén
Boken innehåller också en del foton av spindlar, vilka jag tittade mer på med en sorts skräckblandad förtjusning (de är inte mina favoritdjur precis). Men allt som allt är det en otroligt vacker bok att njuta av. Kom och låna den!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar