tisdag 11 september 2012

För bokälskare

Som så många andra bibliotekarier älskar jag böcker. Jag tycker såklart hemskt mycket om att läsa dem, men också att läsa om dem, prata om dem och bara vara miljöer med många böcker. När jag hörde talas om en bok som handlar om ett gäng bokälskare som startar en bokhandel med bara "god litteratur" var jag därför så klart tvungen att läsa den.


Drömbokhandeln handlar om Francesca och Ivan som tröttnat på best-seller-kulturen hos bokhandlar och bestämmer sig för att starta en egen bokhandel där det bara ska säljas kvalitetslitteratur. De som ska besluta om böcker håller måttet eller inte är en grupp av hemliga lektörer som handplockats av Ivan och Francesca.

Det visar sig dock att detta tilltag inte var helt problemfritt. Många känner sig hotade och provocerade av deras bokhandel och flera av lektörerna hotas och problemen för alla inblandade eskalerar snabbt.

Nu tycker jag egentligen inte om att någon ska bestämma vad som är kvalitetslitteratur och inte. De flesta böcker är värdefulla på sitt sätt och det som gör skillnad är snarare vad läsaren gör med det som den har läst. Men jag sugs med i karaktärernas entusiasm och kärlek till litteraturen och det är klart att jag, precis som så många andra bokälskare bär på en dröm om att ha en egen liten mysig bokhandel, gärna i Frankrike.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar