onsdag 26 september 2012

Banksy ger det bästa i filmen Exit Through the Gift Shop

Nu har jag äntligen sett Banksy-filmen Exit Through the Gift Shop. Den var oväntad, artsy, rolig och grymt bra. Den anonyme gatukonstnären Banksy och hans erövrande av det offentliga utrymmet har jag följt i väldigt många år. Jag gillar hans sätt att kritisera samhället och jag tycker om hans säregna konstuttryck. Konsten han skapar har politiska och satiriska dimensioner som är svåra att missa. Förutom att hans verk numer finns runtom i många städer har han gjort avtryck på muren mellan Israel och Västbanken.



I alla fall, jag skrattade då och då under hela filmen. Perspektivet och vinklingen vara bara helt perfekt för att ge en story av street art. Det är inte helt klart vad som är fiktivt och vad som är dokumentärt, men det spelar mindre roll. Oavsett så är det ett intressant inlägg om konst; om de glidande gränserna, den ibland absurda konsthandeln och konstens varande. Om sanna konstnärer och wannabees.

Klart man blir glad av att se en film som har något att säga samtidigt som den lyckas vara både snygg och välkomponerad.

Märklig film. På allra bästa sätt.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar