lördag 2 juli 2011

Zombier i midsommarnatten

Om man lätt blir mörkrädd av att läsa skräckhistorier så är det ju en jättebra lösning att läsa sådana böcker på sommaren när det är som ljusast. Det kan vara svårt att hitta bra skräckhistorier att läsa, men John Ajvide Lindqvist brukar vara ett säkert kort. Hans senaste heter Tjärven.

I Tjärven träffas avgångsklassen från -86 för att över midsommarhelgen åka ut till en ö i Stockholms skärgård. Det visar sig ganska snart att ön Tjärven bjuder på mer än midsommarfirande med grillning, sol och bad i gamla vänners lag. Kompisgänget blir rånade på både sin båt och sina mobiltelefoner och sedan lämnade kvar på ön utan vare sig transport- eller kommunikationsmedel. Som man förstår dämpar detta stämningen något, men de stackars midsommarfirarna får snart annat än det tråkiga humöret att tänka på när de får sällskap på ön av "drunknade", zombier som vill åt deras hjärnor. Nagelbitarspänningen infaller rätt snart efter de drunknades intåg som ni förstår och jag fick en och annan blick från mina medresenärer på tåget som såg mina reaktioner under läsningen.

Tjärven är en sådan bok som man inte kan hjälpa att bli skrämd och bitvis äcklad av, men ändå gilla. Samtidigt är det tur att jag inte är någon stor badfantast för sedan jag läst ut boken räcker det med att jag ser en sjö från tågfönstret för att jag ska börja spana efter vita, krokiga armar i vattnet.

Dessutom ges boken bara ut som e- och mp3-bok. Kul initiativ! Jag kan dock tycka att det vore ännu roligare om författaren hade gjort något speciellt av den, just därför. E-boken som medium har ju trots allt flera andra möjligheter som pappersboken saknar. Som det är nu så består den bara av text, vilket ju kan vara nog så, men just för att Ajvide Lindqvist valt att endast ge ut boken i digital form hade jag uppskattat något mervärde.

Jag valde att läsa boken på min mobiltelefon som jag ju skrivit om tidigare. Men den finns också att lyssna på som mp3-bok inläst av författaren själv. Andra som njutit av historien på detta sätt (till exempel här och här) verkar rörande överrens om att Ajvide Lindqvist läst in boken ypperligt.

E-boken når du här och mp3-boken här!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar