onsdag 22 juni 2011

Läs en e-bok i sommar!

I hörnet på Kulturhuset Ängeln har vi just nu en liten skyltning med ett gäng sommarboktips. Tipsen kommer både från Blandad konfekt och från vår barnblogg Bubblan i bibblan. Här finns det en bred samling tips så att alla ska kunna hitta den perfekta semesterläsningen för just dem.



Nu är det ju så att på ett bibliotek kan vi ju inte ha så många exemplar av varje bok. De flesta flitiga biblioteksbesökare har nog råkat ut för att ibland få ställa sig i kö och vänta på boken de är sugna på att läsa. Ibland kan det dock finnas ett alternativ. Fler och fler böcker ges numera också ut som e-böcker. Genom biblioteket kommer du åt de böcker som finns hos eLib. Man kan läsa böckerna på många olika sätt, i din dator, på din läsplatta, tablet eller mobiltelefon.

Det kan kännas lite meckigt första gången man ska börja läsa e-böcker. Eftersom böckerna är kopieringsskyddade så är det en del som måste fixas innan man får sätta sig och njuta av boken. Men jag lovar att det är värt det. Själv har jag helt gått över till e-böcker när det är möjligt. Finns boken som e-bok så väljer jag alltid den i första hand. Eftersom jag pendlar till jobbet och läser mycket under restiden så är det jättesmidigt att ha böckerna i mobilen, som jag ändå alltid har med mig.

Det finns flera sidor på internet som tar upp e-böcker och hur man gör för att ladda ner och läsa. De flesta frågetecken brukar kunna rätas ut genom att läsa igenom "Vanliga frågor" hos eLib. Stadsbiblioteket i Göteborg har också gjort ett antal instruktionsfilmer som man kan titta på för att få lite hjälp. Här finns de som tar upp e-böcker och här lite instruktionsfilmer till olika läsplattor.

Och sen var det ju det här med vilken bok man ska välja. På de böcker som finns som e-böcker bland sommarboktipsen har vi satt en qr-kod som med hjälp av din smartphone leder dig direkt till bokens nedladdningssida. Och vad är det nu då undrar du kanske. Ännu en konstig teknisk term som jag måste lära mig? Qr-koder är grafiska, tvådimensionella streckkoder som man avkodar med hjälp av en smartphone. För att läsa av qr-koderna behöver man ha en app (ett program) till sin telefon. Det finns flera att välja bland och man laddar ner dem från App Store eller Android market (sök på qr-kod). Sedan startar man appen och riktar telefonens kamera mot qr-koden. Telefonen läser av och laddar ner informationen i koden.. Många olika typer av information kan kodas till en qr-kod, till exempel en bild, en text eller en webbadress. Du kan också läsa mer om qr-koder hos kommunchefen! Så här ser till exempel Blandad konfekt ut som qr-kod:



Nu hoppas jag att allt tekniskt snack inte har avskräckt dig utan att du försöker dig på att läsa en e-bok i sommar. Kom gärna in till oss på Ängeln så berättar vi mer!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar