måndag 15 mars 2010

Nördarnas återkomst

För någon vecka sedan tipsade jag om den feministiska kulturtidskriften Bang, i en text om 8 mars 100-årsjubileum på vår webbplats. (Artikeln ligger tyvärr inte uppe längre). Ungefär samtidigt kom tidningen ut med ett nytt nummer på det lysande temat nördar. Nu har jag hunnit ta mig en titt på artiklarna och de är lika intressanta och underhållande som vanligt. Bang rör sig mellan det lekfulla och djupanalyserande akademiska, det personliga och samhällsövergripande - så även denna gång. Nördbegreppet och  den kvinnliga nörden analyseras från alla håll och kanter - även kritiskt som i utmärkta "I skuggan av Strage" av Danjel Nam.

Vill du låna hem nördnumret måste du hålla dig till tåls ett litet slag, eftersom det nyaste numret av våra tidskrifter inte är till hemlån, men kom gärna hit och läs! Eller låna något av de äldre numren så länge.

Själv nördar jag på gotik och skräck, indiepop, sociala medier och Buffy the Vampire Slayer (som givetvis har tillägnats en egen artikel i detta nummer). Vad nördar du på?

Som avslutning, en bonusbild:

Rupert Giles - min favoritbibliotekarie/-nörd; i bakgrunden, till vänster, en annan favoritnörd - Willow; till höger Buffy själv.

/Sara Britta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar