tisdag 23 mars 2010

Infriade förväntningar

Ibland hittar jag en bok som ser riktigt lovande ut, men av olika anledningar blir det inte av att jag lånar den. Varje gång jag ser boken i hyllan tänker jag att ’Den ska jag läsa!’. Det kan ta ganska lång tid innan jag verkligen läser boken och då är mina förväntningar höga på den. Vad roligt det då är, när boken motsvarar alla mina förväntningar!

Det här är precis vad som har hänt med boken Written in bone, av Simon Beckett.

Rättsantropologen doktor David Hunter är på väg hem från ett uppdrag på Irland, när han får ett samtal från polisen i Inverness, Skottland. De behöver hjälp med ett rapporterat lik ute på den isolerade ön Runa. Man tror inte att det rör sig om ett brott, men någon måste åka dit och bedöma läget.

Väl på plats möts doktor Hunter och de två poliserna av en närmast bisarr syn; ett förkolnat lik i ett icke brandskadat rum. Bara fötterna och ena handen har undgått lågorna. Vad har egentligen hänt? I takt med att Hunter gör framsteg försämras vädret och när de inser att det finns en mördare på den isolerade ön, är de helt utelämnade till sig själva.

En otroligt spännande bok, med oväntade vändningar i intrigen. Den påminde mig om Jeffery Deavers böcker, där man aldrig kan räkna ut hur det ska sluta.

/Marie

(Finns boken inne? Titta här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar