torsdag 4 mars 2010

En bild säger mer än tusen ord

Visst har du hört det talesättet? Ibland när jag behöver slå upp ord på andra språk och jag inte vet exakt hur något stavas eller exakt vilket ord jag är ute efter, kan jag önska att ordböckerna och lexikonen var uppbyggda annorlunda.

Tänk om det fanns bilder som illustrerade och förklarade orden, istället för kolumn efter kolumn med text? Tänk vad behändigt när man behöver få ett ord förklarat, men inte behärskar språket tillräckligt för att sätta det i ett sammanhang?

Vilken tur att fler än jag har tänkt så! Förra året gav förlaget Norstedts ut fem stycken bildordböcker (dvs ordböcker med bilder), på språken franska, italienska, ryska, spanska och tyska.



Du hittar dem på språkavdelningen F på biblioteket.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar