onsdag 17 april 2013

Breakdown

Det är alltid roligt att se nya alster av gamla goda vänner i bokhyllan. Kommer det att vara lika bra som förra boken? Har något förändrats? Är det samma persongalleri eller dyker det upp någon ny? Ja, frågorna brukar vara många. När det gäller Sara Paretsky, fick jag mina frågor besvarande när jag läste hennes senaste bok Breakdown.


Som så många andra gånger börjar det enkelt; Vic Warshawkis kusin Petra ringer och ber om hjälp. Lillasystern till en av ungdomarna i Petras bokklubb är lämnad ensam hemma och helt förtvivlad. Kan Vic leta upp storasystern och hennes väninnor och få hem dem? Vic hittar flickorna på en kyrkogård, där de åkallar en skyddsande från en av bokklubbens böcker. Men bland gravstenarna hittar Vic också ett kroppen av en nyligen dödad man.

Pressen intresserar sig snabbt för det som hänt, då en mamma till en av flickorna kandiderar till senaten. Kandidatens mest högljudda motståndare drar sig inte för både rasistiska och nazistiska påhopp i sitt eget TV-program.

Snart är Vic mitt uppe i en härva av trassliga frågor och blir själv måltavla för olika påhopp. Men sluta fråga, det gör Vic aldrig.

Detta är den 17:e boken om V I Warshawski och och huvudkaraktären Vic närmar sig 50års strecket. Och jag gillar henne starkt! Hon är en tuff brud (fast inte direkt i lyxförpackning) som kan ta vara på sig själv och inte låter någon annan bestämma över sitt liv.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar