tisdag 3 juli 2012

En främling?

I min värld har Carola alltid funnits. Hennes genombrott 1983 kommer jag inte ihåg. För mig är mitt första riktiga minne av en “Carolahändelse” Fångad av en stormvind 1991.

Jag tjatade på mina föräldrar att jag skulle få köpa likadana kläder och kände mig jättefin när jag äntligen fick det.

Sedan svalnade mina känslor för Carola ganska snabbt till förmån för andra musikhjältar, men jag inser fortfarande vilken storhet som finns hos en artist som Carola, även om jag nu snarare tillhör skaran som byter kanal när hon dyker upp i rutan.

Om just den storheten och “magin” skriver Andreas Ekström och Johanna Koljonen i sin bok Främling:en bok om Carola.

Det här är nämligen inte alls en bok för bara inbitna Carolafans, snarare tvärtom kanske.Den försöker beskriva människan, fenomenet och personen Carola genom att prata med "alla utom Carola själv" som författarna själva beskriver det. Trots att jag var skeptisk innan jag började läsa sugs jag in i beskrivningen av denna person som nog i stort sett alla vet vem hon är och de flesta också har en åsikt om.

Arbetet med Carolaboken, som boken nog är mer känd som är minst lika intressant som boken i sig själv. Ekström och Koljonen bloggar om sitt arbete här.


För den som tycker om Johanna Koljonen kan jag verkligen rekommendera att lyssna på när hon besöker podcasten Värvet.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar