fredag 27 juli 2012

August Strindberg - lightversionen

Självporträtt via Wikimedia Commons
Jag har ett något ansträngt förhållande till Strindberg, eller, jag tål honom inte alls... Och det ska till skams erkännas att denna inställning är helt oförtjänad, jag har nämligen aldrig läst någon av Strindbergs texter. I alla fall inte frivilligt. Nej, spåret leder spikrakt bakåt i tiden till en övernitisk svensklärare på gymnasiet. Därför får jag alltid dåligt samvete när Strindberg kommer på tal, han är ju en av de största svenska författarna och som bibliotekarie förutsätts det nästan att man ska ha läst hans verk.

Men, nu kanske det finns en lösning! Tidigare i år publicerade nämligen Katarina och Henrik Lange Strindberg för dig som har bråttom. Här presenteras ett 20-tal av Strindbergs verk i Langes korta och koncisa stil; tre serierutor/paneler per bok. 


Om En dåres försvarstal till exempel, som Linda och Victoria skrev om tidigare i veckan, står det så här:
Ruta 1: Maria som skiljt sig och gift om sig anklagar sin nya man för att vara helt rubbad  och tycker att han bör omyndig förklaras.
Ruta 2: Mannen anklagar henne för otrohet med både män och kvinnor och det är det som i så fall gjort honom galen.
Ruta 3: En skilsmässa är oundviklig och han skriver en bok om henne. [tankebubbla] 'Min älskade, jag har hämnats. Vi är kvitt.'

Men boken innehåller inte bara komprimerade verk av Strindberg. Författarna har också tagit med fakta om Strindberg och några historiska händelser som skedde samtidigt ute i världen och hemma i Sverige. I boken finns också ett par 'tänk om'-experiment; Tänk om Strindberg hade skrivit Röda rummet idag... Den rätte i Röda rummet:
Ruta 1: Den unge Arvid Falk blir mobbad av ett gäng varulvar.
Ruta 2: Han träffar en vampyr, blir förälskad. Hon lovar att skydda Falk så länge han tar hand om henne. Varulvarna håller sig undan.
Ruta 3: Men Falk misstänket att det bara är för att hans älskade vampyr har en kärleksaffär med en av varulvarna. Falk tycker att livet var lättare innan han träffat vampyren.

Det är roligt, lättsmält och lärorikt. Kanske finns det något jag vill läsa av Strindberg ändå...

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar