onsdag 18 juli 2012

Access all areas

Jag var på resande fot utomlands förra veckan, och då vill jag läsa faktaböcker. Romaner vill jag helst sluka i en sittning, jag tycker det blir så hackigt att läsa ett kapitel här och där. Men faktaböcker är enklare att lägga ner och plocka upp igen nästa dag. Eftersom jag vill att boken ska räcka länge, brukar jag ta med mig den tjockaste pocketen jag hittar. Den här gången föll mitt val på Anders Tengners Access all areas.


Tengner har arbetat som journalist i mer än 25 år och var bland de första att skriva, sända radio och göra TV om hårdrock. I boken berättar han hur han som 17 åring mest på ett bananskal startade en fanclub för bandet Runaways och spenderade vartenda öre han hade på att följa bandet när de spelade i Europa.

Under åren har han sedan träffat och intervjuat säkert hundratals artister, men den boken tar bara upp en del av hårdrocksbanden (t.ex. Kiss, Deep Purple, Judas Priest och Alice Cooper). Hans kunskaper och insikt om musiken gav honom respekt bland musikerna och många kom att bli hans personliga vänner.

Tengners bok är lättsamt skriven och andas nostalgi för oss som växte upp dessa år.Den ger också en fascinerande inblick i musikindustrin, främst på det glada 80-talet.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar