torsdag 1 juli 2010

Sommar+deckare=sant 1/3

Sommaren är verkligen deckarnas säsong och mina kollegor vet att jag gärna och ofta läser deckare. För ett tag sedan frågade en av dem, ”om jag hade läst Ingrid Hedströms Villette böcker?” Det hade jag inte, men när midsommarhelgen närmade sig, tänkte jag att det var ett utmärkt tillfälle att sätta tänderna i dessa böcker.

Författaren Ingrid Hedström har skapat en fiktiv stad i Belgien som heter Villette och det är här hennes böcker utspelar sig. Huvudpersonen är undersökningsdomaren Martine Poirot och flera av hennes nära och kära har stor plats i berättelserna, även om de inte är poliser.

Första boken heter Lärarinnan i Villette och gavs ut 2008. I den dör den pensionerade lärarinnan Jeanne Demaret i en bilolycka, men två ögonvittnen hävdar bestämt att det inte alls var en olycka, utan Demaret blev påkörd med avsikt. Därför hamnar ärendet hos undersökningsdomaren Martine Poirot. Trots ögonvittnen och en känsla av att något är fel, kommer inte Martine någonstans med undersökningen.

Hennes instinkt säger att något måste ha orsakat mordet att ske nu, men vad? Martine resonerar som så att finns det inget motiv direkt här och nu, måste det vara något från Demarets förflutna. Det visar sig vara korrekt. Drygt 30 år bakåt i tiden finns en hemlighet som fortfarande påverkar. Och någon vill inte att den ska avslöjas….

Spännande och lättläst, perfekt för varma sommardagar!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar