måndag 21 juni 2010

Fotboll

Ingen har väl missat att fotbolls-vm pågår för fullt just nu i Sydafrika. Våra kollegor på barnbloggen bubblanibibblan tipsade i förra veckan om några fotbollsböcker för barn- och ungdomar.

Även på vuxenavdelningen finns en hel del fotbollsböcker att låna. Antingen du vill läsa om teknik och träningstips (Spelarutveckling: ett helhetsperspektiv), specifika spelare (Zlatan), artiklar från fotbollstidningar (Bollkänsla) eller kalenderbitarinformation (1001 fotbollsminnen).

En av de mest kända fotbollsböckerna är nog Fever Pitch av Nick Hornby. Hos oss i Katrineholm är den placerad bland faktaböckerna, men den kan lika gärna stå bland romanerna. Den har dessutom gjort succé som film.

Själv är jag ingen större fantast av sporten, men för några år sedan läste jag boken Bland huliganerna. Den är skriven av journalisten Bill Buford och i den berättar han om en av sportens stora baksidor, huliganerna. Det är både skrämmande och fascinerande läsning, även för en måttlig fotbollsentusiast som mig!

Jag måste också erkänna att om jag tittar eller lyssnar på en fotbollsmatch, är det inte spelet i sig som intresserar mest. Utan kommentatorerna och tränarna vid sidan av planen…

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar