onsdag 26 maj 2010

För ett tag sedan skrev jag om udda läsupplevelser, böcker som jag inte riktigt visste vad de var, men som gjorde mig nyfiken att läsa dem. Andra gånger kan det vara så att när jag har kommit en bit in i en ny bok, upptäcker jag att det är en helt annan historia jag läser, än den jag förväntade mig att läsa. Ibland blir det väldigt förvirrande, andra gånger väldigt spännande. Det är precis vad som hände när jag läste Otroligt men sant av John Searles.


För fem år sedan slogs familjen Chases liv i spillror. Den yngste sonen Ronnie dör i en bilolycka. Mamma Charlenes sorg uppslukar henne totalt och äktenskapet med Richard faller sönder. Efter ett tag träffar han en annan kvinna och flyttar till New York. Den äldste sonen Philip blir kvar hemma, men inte länge. En dag blir det bara för mycket och han flyttar också till New York.

Nu, fem år senare, är Philip tillbaka i sitt barndomshem och vilar upp sig efter en olycka. Charlene är fortfarande helt uppslukad av sin sorg och sitt ursinne efter olyckan. En kväll ringer telefonen. Det är Missy, Ronnies flickvän som också var med i bilolyckan, men överlevde. Hon har underbara nyheter, säger hon, och berättar att hon är gravid. Missy är övertygad om att Ronnie är pappan…

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar