onsdag 2 december 2009

Minotaur

För ett par veckor sedan presenterade jag och fyra kollegor barn- och ungdomsböcker för lärare. Då visade jag bland annat upp böcker från bokförlaget Argasso och sa att ’Allt från Argasso är bra! När jag får frågor i disken rekommenderar jag oftast inte bara en titel, utan hela deras utgivning’. Samma linje gäller för bokförlaget Minotaur. De ger endast ut deckarböcker och i år firar de 10 års jubileum.

Om jag inte riktigt vet vad jag ska läsa, brukar jag gå till deckarrummet och titta efter Minotaurs logga. Oavsett vem man väljer, är det bra!

Hittills har de givit ut 24 olika författare och alla är (utan undantag tror jag) från Storbritannien. Förutom spännande deckarhistorier, får man som läsare också bra miljöbeskrivningar. Stephen Booths böcker till exempel, som jag gärna läser, utspelar sig i Peak District, Storbritanniens äldsta nationalpark. Andra författare Minotaur ger ut är Reginald Hill, Frances Fyfield, Rennie Airth och Denise Mina.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar