måndag 21 maj 2012

Konsten att vara ungkarl

För ett par år sedan läste jag en engelsk bok som heter Wish you were here av Mike Gayle, som jag tyckte jättemycket om. Så när jag tidigare i år hittade en av hans senaste böcker på hyllan, blev jag nyfiken och tog hem och läste den. Boken heter Konsten att vara ungkarl och handlar om tre bröder och deras föräldrar.

Adam, den äldste brodern, är en inbiten ungkarl. Men efter en del självransakan inser han att der är för att han dejtar fel sorts kvinnor. När han helt oväntat möter en kvinna av rätt sort, vill hon inte dejta honom.

Luke, mellanbrodern, har precis friat till sin flickvän. Allt borde vara frid och fröjd, men plötsligt visar det sig att flickvännen faktiskt vill ha barn, fast Luke redan från början sagt att det skulle aldrig skulle komma på fråga.

Lillebror Russel är singel och olyckligt kär i Lukes flickvän. Den enda som vet om detta är hans bästa vän Angie. Varför har aldrig Russel och Angie blivit ett par då? Tja, det har bara blivit så och det går inte att ändra. Eller?

Brödernas föräldras 40-åriga bröllopsdag närmar sig, när mamma utan förklaring slänger ut pappa och deklarerar att hon vill skiljas. Allas självklara världar har ställts på ända, kan de rättas till igen?

Tycker man som jag om att läsa böcker om syskon och deras relationer till varandra, är detta en riktigt bra bok!

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar