fredag 26 augusti 2011

Boktjuven - Modet att stjäla en bok

Det är få böcker som har fått mig att gråta. Och då menar jag inte småsnyfta lite och bli en aning fuktig på ögonen utan snörvlande fulgråta. Boktjuven fick mig att göra det.

Boken handlar om Liesel som lever i Tyskland 1939. Hennes bror dör på tåget på väg till fosterföräldrarna. Liesel och hennes mamma tvingas begrava honom på en kyrkogård där längs vägen. Vid den kyrkogården stjäl Liesel sin första bok, Dödgrävarens handbok. Det är i den hon lär sig läsa, med hjälp av sin fosterfar. Efterhand börjar Liesel stjäla fler böcker, varhelst hon kommer åt. Ibland är det från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek eller var som helst där hon får syn på en bok. Hon läser för grannpojken, för människorna i skyddsrummet och för juden som hennes fosterfamilj gömmer i källaren.

Förutom att jag tycker mycket om kärleken till orden och berättelserna som så väl beskrivs i den här boken så fascineras jag av historien om mod och kampen för att överleva, både kroppsligt och själsligt. Ordets makt och vårt behov av berättelser för att föra oss samman och överleva trots stort armod. Det är något som lätt kan glömmas bort, men det är ytterst viktigt.

Jag tycker att alla borde ha behållning av den här boken, gammal som ung. Det är ett universellt ämne och behandlar en tid som är en mörk fläck i vår historia som vi aldrig får glömma bort. Jag tror särskilt att det här är en bok som kan läsas och diskuteras på gymnasieskolor. Som bloggaren Bookworm skriver: ”Skolan gav mig faktan, den här boken gav mig känslan.”

Zusak använder ett språk som är väldigt poetiskt och välskrivet, något som han verkar ha utvecklat under sin skrivkarriär. Jag har läst två andra böcker av honom som jag tycker mycket om, men det är klart att det är Boktjuven som är hans mästerverk, åtminstone än så länge. Man kan ju också fundera på hur en ung kille från Australien på ett så starkt sätt kan gestalta en tysk flicka på 1930-talet, men det lyckas han mycket bra med. Han har själv i intervjuer berättat att hans föräldrars historier under uppväxten har inspirerat honom till att skriva boken (hans mamma är från Tyskland och hans pappa från Österrike).

/Linda

HUR MODIG ÄR DU? Testa dig själv på temabloggen och tipsa dina vänner på Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar