torsdag 11 november 2010

Kärlek och tidsresor


Jag skulle vilja tipsa om en av mina absoluta favoritböcker. Det är en bok som jag läste för några år sedan men som jag burit med mig länge sedan dess och som jag ständigt försöker tipsa så många som möjligt om. Jag tror att när man läser om boken så kan den verka lite avskräckande för vissa, men jag tycker att man ska försöka sig på den ändå för att jag tror att det är fler som tycker om den än som inte gör det när de väl vågat sig på att läsa den.

Jag pratar om Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger.

Henry och Clare träffas första gången när Clare är sex år gammal och Henry är 36. De gifter sig när Clare är 22 och Henry 30. När Clare träffar Henry första gången vet alltså Henry vem Clare är och att de kommer att gifta sig. När Henry träffar Clare för första gången vet hon vem han är och kan visa honom en dagbok som han har skrivit till sitt yngre jag. Clare har träffat olika versioner av Henry genom hela sin uppväxt och har alltid vetat att de kommer att gifta sig eftersom han har berättat det för henne.

Henry lider av en genetisk åkomma som gör att han när som helst kan kastas iväg i tiden. Han kan inte själv påverka när det händer och var han hamnar och han får heller inte ta med sig någonting, vilket gör att han alltid hamnar på nya ställen och tider naken, hungrig och utan pengar. Detta ställer såklart till problem. Han måste stjäla för att få tag i kläder och mat. Oftast är tiden och platsen där han hamnar på något sätt betydelsefulla för honom, men ibland kan de vara helt slumpmässiga.

Detta med de ständiga växlingarna både vad gäller berättarperspektiv, tid och rum borde vara förvirrande, men det är det faktiskt inte alls. När jag läste boken kändes allt väldigt klart och det var lätt att följa med i handlingen. Handlingen presenteras faktiskt någorlunda i kronologisk ordning även om det är lite svårt att veta vad som är kronologiskt när det är tidsresor inblandade. Varje kapitel inleds också med en tidsangivelse och det står också ur vems perspektiv historien berättas och hur gamla Henry och Clare är vid tillfället.

Det här är en bok som är svår att genrebedöma. Inslagen av tidsresor gör den till någon typ av science fiction-roman, men jag tror nog snarare att den kan tilltala de som tycker om riktigt bra kärlekshistorier. För mig blir tidsresorna bara som en kuliss som ger kärlekshistorien en ny dimension.

Boken har också filmatiserats med Rachel McAdams och Eric Bana i huvudrollerna. Men som (nästan) alltid, boken är bättre än filmen!

Författaren har nu kommit med en ny roman som nyligen översatts till svenska. Själens osaliga längtan. Jag har dock inte hunnit läsa denna ännu och jag är lite orolig för att göra det. Det är inte lätt när förhoppningarna är så stora efter att ha läst Tidsresenärens hustru, men jag hoppas att det blir en lika stor läsupplevelse!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar