tisdag 29 januari 2013

Middagen

Veckans fynd i bokhyllan; Middagen av Herman Koch!

 

Bröderna Lohman, Paul och Serge, och deras fruar träffas för att äta middag på en restaurang. Det är dock ingen gemytlig familjeträff. Paul som är bokens berättare, har inte mycket till övers för sin bror toppolitikern Serge. Nej, Paul föraktar både sin brors inställsamma och egocentriska beteende och allmänhetens fjäskande för honom. Men nu måste de sätta sina egna egon åt sidan för att diskutera sina söner. Kusinerna har nämligen försatt sig i en mycket allvarlig situation och deras framtid hänger mer eller mindre på vad föräldrarna kommer fram till.

Det visar sig dock snart att middagsgästernas inställning till etik och moral skiljer sig ganska radikalt åt. Spänningen stiger och fler och fler sprickor i fasaden framträder. Hur långt är man beredd att gå för sin familj? Finns det en gräns?

Under middagen får jag som läsare långsamt pusselbitar till hela historien och långsamt ändras också min förståelse för bröderna. När sanningen och konsekvenserna står klara för mig på sista sidan, känner jag mig helt förfärad... En fantastiskt bra bok som skoningslöst ställer frågor om rätt och fel och familj.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar