torsdag 10 januari 2013

Fackfavoriter : min topplista för 2012

Årets bästa fackböcker enligt mig själv är inte svåra att välja ut, även om jag säkert har missat något jättebra.
Böckerna presenteras  utan inbördes ordning. Alla är favoriter på sitt eget sätt och kan inte ersätta varandra eftersom de handlar om så olika saker.

Min första favorit är:
 Brodera på ylle! av Eva Berg, Carina Olsson, Anna Wengdin och Annhelén Olsson
En bok som man bara vill ha! Äga! Vilka bilder! Vilka färger! Vilket underbart material! Vilka roliga ideér! Så smakfullt - modernt - gammalt - snyggt! Man vill sätta igång genast! Det finns små och stora projekt, man kan värma upp med en liten brosch...




Nästa måstebok:
Kål hos Pelle : kocken Pelle Danielssons mest älskade kålrecept
En urfin kokbok med kålrecept, och då är det inte bara vitkål utan allt från brysselkål, savojkål, kålrabbi, kålrot mm som står på menyn. Det bästa är att min favoritkål, spetskålen, har en egen liten avdelning med recept. Jag rekommenderar verkligen att man provar spetskål, särskilt såhär års, den smakar nästan som den alldeles färska vitkålen som kommer på våren, spröd, mjäll och delikat... recepten finns i boken, som sagt.





När vi nu ända är inne på kål så känns det naturligt att fortsätta med:
Syra själv : konsten att förädla grönsaker med hälsosamma bakterier av Karin Bojs
 Mina släktingar har alltid syrat gurkor och vitkål själva. Och att äta vad andra har tillverkat är ju lätt. Men att börja syra själv kändes inte helt självklart för mig. Den här boken ger en en välbehövlig knuff framåt. Det är nämligen precis så enkelt som det verkar. Ännu har jag inte misslyckats och jag har prövat tre gånger nu. Både gurka och vitkål. I boken finns recept men även kapitel om syrningens historia, kemi och biologi, hälsoeffekter mm, allt illustrerat med fina, inspirerande bilder.





Under året har det kommit en ny bok i serien med medeltida guideböcker som Historiska Media ger ut. Den här heter:
Det medeltida Uppland : en arkeologisk guidebok av Johan Anund & Linda Qviström (tidigare böcker i samma serie handlar om Gotland, Sörmland, Småland, Östergötland och Västergötland)  Det som är så bra med de här böckerna är att de är lika intressanta att läsa hemma i soffan som att ha med sig på när man reser runt och tittar på olika historiska sevärdheter. Man får veta massor och man får dessutom platser, byggnader och fornlämningar satta i sitt historiska sammanhang. De här böckerna väcker verkligen intresset för både arkeologi och historia!


På något konstigt sätt halkar jag in på ätbara saker igen...
Min favorit-tv-kock heter Tareq Taylor. Det är den där killen som lagar mat i trädgårdsonsdag, som tidigare var trädgårdsfredag. Han gör det på ett roligt och skönt sätt så att man får lust att prova det han gör. Boken heter Tareq Taylor : sylta, safta och lägg in och passar bra för den som har egna skördar att ta hand om. Men man kan ju köpa bär och grönsaker också, det går ju lika bra egentligen. Recepten är väldigt inspirerande i alla fall, det finns till och med recept på egen äppelmust! och vilka fina bilder sen...







Jag avslutar listan med Svampar i skog och mark av Bo Nylén. Det enda man kan klaga på är formatet, den är lite tung att kånka omkring på i skogen. Men vilken bok! Färgfotona är fantastiska och överensstämmer med riktiga svampar i skogen. Vilket är mer än vad man kan säga om många andra fotosvampböcker.  Man kan faktiskt använda boken till att bestämma vad man har hittat. Glöm dock inte att man ALDRIG ska äta svamp som man inte är helt säker på är den rätta! Det bästa är att få bekräftat av en expert att svampen verkligen är ätlig. Jätteroligt att det har kommit ut en "riktig" svampbok.


/Laine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar