måndag 7 januari 2013

Maries Topplista

Min läsning under 2012 innehöll både böcker som jag trodde jag skulle läsa och oväntade läsupplevelser. Flera av mina favoritförfattare (Janet Evanovich, Helene Tursten, Jacqueline Winspear, Inger Hedström, Stephen Booth, Philippe Claudell och Leena Letholainen) kom ut med nya titlar och de var förstås väldigt roliga att läsa.

Min topp 10 lista består däremot nästan enbart av de oväntade läsupplevelserna, just för att de var oväntade förgyllde de alltid vardagen när de dök upp.  Ett par ganska nyligen upptäckta favoritförfattare har smugit sig med, får jag dock lov att erkänna…

Så, utan inbördes ordning:

Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper, som jag skrev om i februari. Jag är svag för syskon-relations-böcker och den är var både rolig, rörande och ibland igenkännande. (Vem har inte som vuxen spenderat tid med föräldrar och syskon och nästan blivit galen?)








Darkside (Skuggsida) och Finders Keepers (Ni älskar dem inte) av Belinda Bauer, som jag skrev om i juni. Det här är en av de nya favoritförfattarna och historien hon målar upp i dessa två böcker och boken innan dem, är fantastiskt bra! Den har en utveckling som jag aldrig? sällan? stött på och är oväntad och nagelbitande spännade. Men läs dem i ordning!


Konsten att vara ungkarl av Mike Gayle, som jag skrev om i maj. Även detta är en syskon-relations-bok. Din plats i syskonskaran, hur påverkar den din roll i familjen? En rolig och charmig bok om att bli vuxen.









Mannen som dog skrattande av Tarquin Hall. Detta är andra boken om indiens mest diskreta privatdetektiven, Vish Puri. Han älskar mat och löser sina fall med samma blygsamma inställning som Sherlock Holmes. Det är en spännande historia författaren berättar och den ger också en levande och färgglad bild av Indien.








The lifeboat av Charlotte Rogan, som jag skrev om i april. Det är en fascinerande historia som ställer frågor om etik och moral. Är allt tillåtet för att överleva? Eller finns det en gräns även här? Jag kallde den årets bästa läsupplevelse och det står jag fast vid.








Tunu av Kim Leine. Hur ofta läser du en bok som utspelar sig på Grönland? Jag tror att svaret för de flesta blir, inte ofta. I 25 kapitel/noveller berättar författaren om männsikorna i ett litet grönländskt samhälle. Dessa ögonblicksbilder skapar ett lapptäcke av en kultur och ett samhälle som skiljer sig stort från min egen.








Major Pettigre's sista chans av Helen Simonson, som jag skrev om i maj. Det är en otroligt charmerande berättelse om den engelske gentlemannen major Pettigrew, och hans något slingriga väg mot en ny kärlek sent i livet. Roligt och väldigt brittiskt.









Mörkt motiv och Nådastöt av Louise Penny. Sent på året läste och tjusades jag av den här kanadensiska författaren, hon är en av de nya favoritförfattarna. Hennes berättelser utseplas i den lilla byn Three Pines och gåtlösare är kommissarie Armand Ganache. Med knivskarp intelligens har denne polis inga problem att avslöja vem det är som ljuger utav byns invånare. (Jag måste erkänna, dessa böcker får mig att tänka på Midsomer...)

Vilka var din/dina oväntade läsupplevelser från förra året?

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar