måndag 24 januari 2011

Ännu en Niffenegger-pärla

För ett tag sedan skrev jag om en av mina favoritböcker, Tidsresenärens hustru. Nu har jag även läst Audrey Niffeneggers andra roman, Själens osaliga längtan och jag tycker att även den är väl värd att tipsa om.

Boken handlar om tvillingarna Julia och Valentina som bor i USA med sina föräldrar och gör allting tillsammans. De är spegeltvillingar, vilket innebär att de är exakta spegelvända kopior av varandra. En dag får tvillingarna ett brev där det står att de ska få ärva en lägenhet av sin moster, deras mammas tvillingsyster Elpeth, som bor i London vid Highgate-kyrkogården och som de aldrig har träffat. I huset bor också Elspeths gamla älskare Robert och vännen Martin som lider av tvångstankar och inte lämnar lägenheten. När tvillingarna väl flyttar dit möts de inte bara av alla Elspeths gamla grannar som på olika sätt blir en del av deras liv, utan också av Elspeth själv som inte helt kunnat lämna jordelivet utan finns kvar i lägenheten även efter sin död.

Precis som med Niffeneggers tidigare roman så är denna lite svår att beskriva handlingen på. Det ingår flera inslag av övernaturligheter även i denna bok, men här handlar det om gengångare och andar istället för tidsresor. Vändningarna i boken är flera och man får mycket att fundera på under läsresans gång. Men jag tyckte hur som helst väldigt mycket om även denna bok av författaren. Jag ser fram emot hennes nästa! Själv berättar Niffenegger på sin hemsida att hennes tredje bok kommer att heta The Chinchilla Girl in Exile och kommer att handla om en nioårig flicka som lider av en genetisk defekt som gör att hon är täckt av tjockt hår över hela kroppen och vad som händer när hon vill börja skolan.

/Linda

2 kommentarer:

  1. Har du böcker om Ivan Aguéli?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Detta är vad jag hittar med en enkel sökning i vår katalog:

    http://opac.katrineholm.se/pls/bookit7/pkg_www_misc.print_index?in_user_id=opac-k-e&in_ccl_query=Agueli

    Verkar som att vi har en del i alla fall. Du kan alltid reservera böcker direkt på webben, ringa eller komma in och fråga i informationsdisken om du behöver hjälp att hitta något.

    /Linda

    SvaraRadera