måndag 18 januari 2010

Opera for dummies




I går kväll besökte undertecknad Göteborgsoperan för att se en uppsättning av Mozarts Trollflöjten. Just Trollflöjten var en speciellt trevlig upplevelse eftersom även jag, som inte är särskilt bevandrad inom operakonsten, kunde känna igen en hel del av styckena. Dessutom har berättelsen en blandning av mörker och romantiskt fluff, som passade min smak. Mina trevande kontakter med operascenen inleddes för några år sedan genom Faust, också den på Göteborgsoperan, och jag blev fångad direkt. Det som lockar mig mest är det storslagna, den festliga stämningen, lyxen i att få lyssna till en hel orkester, med solosångare, kör och dansare och så musiken förstås. Jag tänker att man nog kan behöva lite drama, flärd och stora gester för att liva upp vardagen.

Är du nybörjare, liksom jag, och vill få en introduktion till operalyssnandet kan jag rekommendera ett lysande initiativ av Gunilla Brodrej, musikkritiker på Expressen. I artikelserien "Opera för nyfikna" går hon både pedagogiskt och inspirerande igenom operahistorien och med hjälp av en tillhörande Spotifylista kan du ta del av musiken direkt.

I Katrineholm kan du några gånger per år se direktsänd opera från Metropolitan i New York på biografen Cinema 2. På deras sida på sf.se hittar du schemat för året.

På biblioteket har vi opera på film och på cd-skiva. Du kan även lyssna strömmande genom Naxos Music Library, du behöver bara logga in med ditt lånekortsnummer.

/Sara Britta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar