tisdag 3 september 2013

Flickor, pojkar och böcker

I dagens genusmedvetna samhälle, får man knappt nämna begreppen flickböcker eller pojkböcker. Men när jag växte upp (för inte alls så länge sedan!), var det ganska självklara uttryck. Tydligast var det kanske i förlaget Wahlströms bokserier med röda respektive gröna bokryggar. Jag älskade de gröna böckerna! Mina favoriter var serierna Tvillingdetektiverna och Tre deckare och jag länsade alla secondhand stånd jag hittade på dessa titlar.


Vill du läsa mer om genren pojkböcker och hur den utvecklats genom åren, tycker jag du ska läsa Pli på pojkar av Conny Svensson. 


I nio kapitel lotsar han läsaren genom pojkböckernas värld, från De tre musketörerna av Dumas till Kar de Mumma i mitten av 1900talet. Texten är väldigt akademiskt skriven, så kanske ett kapitel i taget räcker som läsning. Men intressant är det.

Vilka var dina favoriter bland de gröna och röda ryggarna?

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar