onsdag 1 december 2010

Kärt återseende


Olrog
Fotograf okänd

Förra veckan när jag stod och letade inspelade visor bland bibliotekets CD skivor, fick jag ett oväntat och glatt möte. Jag hittade nämligen en inspelning med Ulf Peder Olrog! Den fick mig att minnas alla de gånger min farmor och jag satt och löste korsord. Vi kunde olika saker, min farmor och jag, och det var en alldeles utmärkt kombination för att lösa korsord. Och i nästan varje korsord (kändes det som) dök det upp en strof eller referens till just Olrog. Vilket inte är konstigt, han har skrivit och översatt en mängd olika visor.

Olrog föddes i Stigtomta 1919 och studerade vid Uppsala universitet. Där läste han folklivsforskning och deltog aktivt i studentlivet. Han slog igenom för den breda allmänheten med vissamlingen Rosenbloms visor 1945. Just Rosenblom var Olrogs alter ego och återkom i flera av hans visor. Olrog blev bara 53 år, men hann med att forska i svensk vistradition, starta Svenskt visarkiv, turnera i folkparkerna, arbeta vid Sveriges Radio och som lärare.

Bland Olrogs visor kan nämnas Samling vid pumpen, Bullfest, Konserverad gröt och Sodom och Gomorra (Saltaste bönan i stan). Av intresse för oss här i trakten är givetvis också hans melodier Sången om Katrineholm och Violen från Flen.



Nyköpings kommun har Olrogstipendier som de delar ut tillsammans med Rotaryklubbarna i Nyköping. Det stora stipendiet har delats ut 10 gånger och årets mottagare heter Maria Lindström.

/Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar